De export

De export

news-20130130Het buitenland lust Belgisch bier

Op onze binnenlandse markt valt het verbruik van Belgisch bier gemiddeld wat terug. De export zit daarentegen nog altijd in de lift. Het recentste jaarverslag van de Belgische brouwerijsector (gepubliceerd in juni 2012, over 2011) is formeel: Belgisch bier is een label dat wereldwijde waardering geniet en dat een rooskleurige toekomst kent!

Toegegeven: van 2001 tot 2011 is het bierverbruik in België gemiddeld met 14% gedaald, tot een volume van 8.573.916 hectoliter. In 2011 werd echter voor het eerst in 8 jaar een lichte stijging genoteerd. Vooral het verbruik in de horeca blijft dalen (-15% sinds 2007). Dit wordt een ietsje gecompenseerd door de toename van de aankopen in de handel (+3%).

Deze afname van het binnenlandse verbruik wordt gelukkig ruim gecompenseerd door de export die de sector wél doet glunderen. Er is wel degelijk reden tot juichen: het volume is op 10 jaar tijd immers meer dan verdubbeld: van ongeveer 5,5 miljoen hectoliter in 2001 naar iets meer dan 11 miljoen in 2011...

Vandaag is dus bijna 60% van de Belgische productie bestemd voor de export. De balans van deze sector weegt sinds 2006 door naar het buitenland, en het verschil neemt elk jaar toe.

Geen wonder dat de Belgische brouwers steeds meer inzetten op producten die ze speciaal voor de export ontwikkelen, al mogen ook de "vaste waarden" blijven rekenen op veel belangstelling van de buitenlandse consument. Zo verhandelt Anthony R. Martin, eigenaar van de ruim honderdjarige brouwerij John Martin, zijn speciale bieren steeds meer in het buitenland. "Vandaag wordt meer dan 50% van onze volumes uitgevoerd naar bijna 35 landen in de hele wereld. En om in te spelen op de behoeften van onze belangrijkste markten hebben wij filialen ingeplant in meerdere landen, zoals heel onlangs nog in Abidjan, voor Afrika. We zijn ook bijzonder goed thuis op de Italiaanse markt. Vandaag zijn wij de belangrijkste onafhankelijke brouwerij van België, wat uitvoer naar de Laars betreft. De Italiaanse horeca is opvallend gastvrij voor importbier en voor onze nieuwe producten, zó goed dat deze markt voor ons zelfs belangrijker is geworden dan de Belgische horeca. Onlangs hebben we ook onze eerste containers naar Brazilië en naar China verscheept. Wij verwachten inderdaad een stralende toekomst voor ons exportpotentieel."

Volgens Anthony R. Martin heeft het succes van zijn producten ook te maken met een bijzondere aandacht voor de specificiteit van de biercultuur in de verschillende consumentenlanden. "In Rusland, zeker in Moskou, kan je meemaken hoe Kriek Lambicus Timmermans in halfliterglazen wordt geconsumeerd door een hoofdzakelijk vrouwelijk publiek. Omgekeerd vind je in San Francisco of in Chicago veeleer de Kriek Tradition, en deze zal dan – kwestie van respect voor tradities – meer in zijn 'authentieke' 25cl-glas gedegusteerd worden."

Een andere vraag die ons op de lippen brandt: in welke landen valt Belgisch bier het meest in de smaak? De grootste importeur van Belgisch bier was in 2011 – is dat een verrassing? – Frankrijk (32%), gevolgd door Nederland (18%), Duitsland (16%) en de VS (12%). Verderop volgen Italië (4%), het Verenigd Koninkrijk (4%) en Canada (3%). De Europese Unie in haar totaliteit is goed voor 79% van de totale export. Er ligt dus nog een erg belangrijk groeipotentieel te wachten op de andere werelddelen.

Dit laatste wordt bevestigd door Anthony R. Martin: de trend is gericht op de groeilanden. De meest spectaculaire toename komt uit Azië (+73%) maar ook uit de VS (+17%). Deze markten worden sinds kort – net zoals India en Brazilië – in de watten gelegd door de Belgische brouwers die hun buitenlandverkoop willen opvijzelen om de stagnerende consumptie in eigen land te compenseren...