Gordon en de autosport: de groepsgeest

news-20140711-2“Er was een duidelijke samenhang tussen de uitstraling van het merk en de kampioenen die wij steunen”, zegt Thierry Anthonissen, die gedurende lange tijd als Brand Manager van Gordon aan het hoofd gestaan heeft van die sponsoracties. “Autoracen is eerst en vooral een sport voor gepassioneerden, voor ingewijden, in de meest nobele betekenis van het woord, met zijn rituelen, zijn codes, zijn vocabularium. Het is ook een publiek dat voor 80 % uit mannen bestaat. Vervolgens is het racen gelinkt aan plaatsen waar wij een authentieke verwantschap kunnen creëren: in België gaat het om Zolder en Francorchamps, in Italië om Monza en in Spanje om Valencia, stuk voor stuk gebieden en landen waar ons merk sterk verankerd is. In ieder geval wordt deze discipline gedragen door een groepsgeest, hecht en solidair, die de helden, de piloten motiveert, net zoals bij Gordon.”

Thierry Anthonissen benadrukt overigens dat de menselijke relaties met de autokampioenen bepalend zijn geweest bij het partnerschap, veel meer dan de middelen die erin geïnvesteerd werden - zelfs al zijn die aanzienlijk, omdat het hier gaat over de financiering van een auto, een technisch team en een piloot. De opwaardering van het merk Gordon door de autosportkampioenen kon meer dan eens positief worden opgemerkt in de media. “Christian Lefort, die een glas Gordon voor de camera zet die in zijn auto geïnstalleerd was, François Duval, in Gordon-kostuum en met Gordon-pet tijdens interviews, er zijn heel wat voorbeelden van momenten waarop de piloten er via hun passie voor gezorgd hebben dat onze investering gerendeerd heeft.” Dat brengt ons er meteen toe om over hen te praten, over hun persoonlijkheid. “De band tussen John Martin en de piloten is altijd heel sterk geweest. Het zijn persoonlijkheden met een vastberaden en volwassen karakter, met een heel positieve ingesteldheid en scherp gevoel voor fair play, helemaal geen jonge gekken achter het stuur.”

Verschillenden onder hen, en niet de minsten, zijn al bijna 15 jaar verbonden aan het merk: Yves Lambert, Christian Lefort, Marc Duez (de man die de Porsche in toom houdt), Frédéric Bouvy, Sebastien Loeb, Vanina Ickx en François Duval … Ieder van hen heeft zijn eigen persoonlijkheid, maar allen hebben ze dezelfde generositeit in het schouwspel en een buitengewoon talent achter het stuur.

“We hebben geleidelijk aan toenadering gezocht tot de rallysport, omdat we ook een groter publiek wilden verbinden aan onze sponsoring. We wilden dat publiek niet alleen bereiken via de media, met auto’s die voor 70 % uitgerust zijn met onze kleuren en dus perfect identificeerbaar zijn met het merk, maar ook via incentives, wedstrijden en, in onze stands, het aspect “nabijheid” bij de race en de piloten, een uitstekende factor voor een goede sfeer bij de rally. Dat publiek lijkt op ons: ze zijn verantwoordelijk en geëngageerd, zoals de piloten, maar ze hebben ook een gevoel voor feesten en feestvieren. Voor de organisatoren van de rally’s is onze aanwezigheid vaak de garantie geweest voor een leuk en gezellig sportmoment.”

Wat de impact betreft, is Thierry Anthonissen ook heel positief: “We hebben verscheidene televisiepassages in België en zelfs ook in Frankrijk gehad. Natuurlijk, wanneer Sébastien Loeb samen met zijn vrouw in een Gordon-wagen deelneemt aan de rally van de Condroz … en die vervolgens wint, dan levert dat ook buitengewone beelden op!”

Na een dergelijke interessante impact voor het merk, gaat Gordon zeker blijven investeren in zijn autosportimago. “De “claim” van onze nieuwe Gordon-imagocampagne, “Nothing to prove”, blijft compatibel met de rallywereld en het uitgesproken karakter van de piloten die voor onze kleuren rijden”, bevestigt Stéphane De Kempeneer, Brand Manager Gordon. De naam Gordon blijft uiteraard verbonden aan de overwinning van Sebastien Loeb in 2013, maar ondertussen richt men zich ook op de volgende Legend Boucles de Spa en rekent men op een terugkeer van zijn sterpiloot, François Duval. “We begeven ons ook op andere andergronden door enkele tests te doen bij kartingraces en bij quadcrosses en quadrally’s, waarin mijnheer Anthony Martin overigens persoonlijk geïnteresseerd is!” Zelfs al heeft het merk in het kampioenschap “niets meer te bewijzen”, voor Gordon is het rijplezier nog niet meteen ten einde!