Bier of wijn?

news-20130206" Het bier blijft een nog onontdekt territorium "

De Belg is een opmerkelijk persoonlijkheid die tegelijk zowel een grote liefhebber van bier als van wijn is. Hij staat in beide zelfs bij de "wereldtop". Maar hoewel wij van het gerstenat heel veel produceren, blijven wij toch eerder anekdotische producenten van het druivennat, hoewel dit laatste evenwel toch de ereplaats krijgt in het restaurant.

Een anekdote die deze Belgische paradox ten voeten uit tekent, aldus Anthony R. Martin, eigenaar van de meer dan honderd jaar oude brouwerij John Martin: " Op het voedingsalon van Tokio, waar ik met een gezelschap Belgische brouwers aanwezig was, heeft onze overkoepelende organisatie een degustatie gereorganiseerd van... Franse wijnen. En dit, temidden van onze stands! ".

Dit toont aan dat de hop toch nog moeite heeft om zijn terechte plaats op de kaarten en plechtigheden op te eisen. Toch wordt er schoorvoetend vooruitgang geboekt. Volgens Carlo De Pascale, stichter van de keukenlessen "Mmmmh!", maar ook kroniekschrijver voor de Franstalige radiozender RTBF en het magazine Soir Mag , komt deze schroom van het bier in de restaurants voort uit drie remmingen. "Ik heb zelf gewacht tot ik ruim veertig was, alvorens ik een lekker bier kon waarderen!".

De eerste rem is de consument. " Hij heeft sinds altijd al de gewoonte aangenomen om op restaurant wijn te bestellen. Zelfs in Wallonië, hoewel het drinken van bier toch gelinkt wordt met feestelijke, gezellige, populaire en plaatselijke omstandigheden. Ook lokale gastronomische verenigingen, zoals de 'Tarte al' Djote' in Nijvel of de 'Flamiche' in Dinant, drinken wijn zoals een Bourgogne bij hun etentjes, zelden een lekker bier...".

Tweede handicap, de gastronomische argumenten. "Die zijn nochtans pertinent genoeg. In de eerste plaats is er de alcohol. Bij gelijke hoeveelheid loop je heel wat minder kans om de beruchte grens van 0,5 te overschrijden met bier dan met wijn. En dat is toch niet te verwaarlozen. Bovendien is bier vaak beter geschikt om bepaalde gerechten te vergezellen... precies omdat het minder alcohol bevat en de maaltijd lichter maakt. Neem nu bijvoorbeeld onze beroemde 'américain met frietjes'. Er is toch niets beter dan een licht zurige geuze om die te vergezellen. Het is een ideaal tegengewicht voor het vet van het gerecht".

Een mening die door Antony R. Martin volmondig beaamd wordt: " Het is niet meer dan natuurlijk om bij gerechten bier boven wijn te verkiezen, wat nieuwe smaakgewaarwordingen verschaft. Wij hebben zelf niet minder dan zes receptenboekjes samengesteld waarin speciaalbieren en gastronomie perfect samen gaan. Wij weten dat bieren harmonieus passen bij vis, zeevruchten, gevogelte, pasta, fruit en groenten... Bovendien is de belangrijkste reden waarom wij onze flessen van 0,75 cl uitgebracht hebben precies het harmonieuze samenspel tussen gastronomie en bier!".

En dan is er nog het derde aspect, de prijs: " De derde reden van bezorgdheid ligt bij de restauranthouders. Zij zitten wat verveeld met het bier, want zelfs al rekenen zij voor een fles bier het drievoudige van de winkelprijs zoals voor de wijn, dan blijft de marge in euro toch nog kleiner. Een goeie wijn kan bijvoorbeeld voor 45 euro verkocht worden. Een heel fijn bier, dat kan maar 15 euro kosten... dat is dus maar een marge van 10 euro. De rekening is dan ook snel gemaakt. Het valt op dat gebied echt niet mee om hen te overtuigen ".

Toch kan precies de huidige economische toestand een opportuniteit blijken voor onze speciaalbieren. Hij beklemtoont dat meerdere restauranthouders deze buitenkans beginnen te ontdekken: " Enerzijds zal de rekening minder zwaar uitvallen. De tafelgasten kunnen dan ook vlot bij ieder gerecht een ander biertje kiezen, zonder dat dit in de rekening doorweegt. Onze degustatiepacks bieden op dat gebied een ideale degustatieformule met flesjes van 18cl. Daarmee kan de klant zes verschillende biertjes proeven bij de passende gerechten, zonder daarbij te overdrijven. In het algemeen blijkt de variatie in ons aanbod speciaalbieren ruim genoeg om een gastronomisch ontdekkingsmenu te begeleiden. Dit alles met de gewaarborgd authentieke kwaliteit van streekproducten, zonder het milieuvriendelijke van een product uit eigen land te vergeten ".

Wat de bierkeuze betreft, wijzen zowel Carlo De Pascale als Anthony R. Martin de pils van de hand. " Met Vlaamse karbonade zou het zonde zijn", benadrukt de eerste. "Het blijft een industrieel bier en zelfs bij onze jonge consumenten merken we een toenemende vraag naar meer uitgesproken smaken", aldus de tweede. Tip van de smaakexpert: "Vermijd ook het bier dat reeds als ingrediënt in het gerecht gebruikt werd. Het bier moet de smaak beter tot zijn recht laten komen. Zo is een lambiek ideaal bij vis en romige sauzen. Zijn zurige afdronk verlost ons verhemelte van het vet van de sauzen ".

Er blijft dus nog een groot onontgonnen potentieel, hoewel toch al een aantal brasseries in het Brusselse inspanningen doen in onze richting. " Het initiatief moet van de restauranthouders komen. Als zij bier op hun kaart zetten, zullen zij hun klanten over de streep halen. Ook bierbars kunnen een inspanning leveren door gerechten voor te stellen die goed bij een bier op hun kaart passen. En, tot slot, moeten de consumenten wat meer durf aan de dag leggen. Zo stellen wij op onze kooksessies rond de Belgische keuken bijvoorbeeld zeer vaak geuze voor bij het voorgerecht. En onze leerlingen blijken keer op keer aangenaam verrast...".