Vrouwen en bier – bier en vrouwen

news-20130129Bier en vrouwen? Een lovestory!

Heel wat gangbare opvattingen stellen dat bier en vrouwen niet bij elkaar passen. Dat is natuurlijk een cliché als een huis, en het tegendeel is waar. Ze laten elkaar niet onverschillig, en ze hebben zelfs de neiging om onafscheidelijk te worden…

Even terug in de tijd, naar onze voorouders, de Galliërs: de vrouwen speelden daar een hoofdrol in de bereiding van bier en zijn varianten. Die rol speelden ze in feite al sinds de oudheid, en deze verantwoordelijkheid maakte een heuse ontwikkeling door, tot en met het beheer van de brouwerij vanaf de middeleeuwen, ondanks bepaalde verbodsbepalingen van de Kerk. De belangrijke inbreng van vrouwen in het brouwerijbeheer werd onder andere geschetst in de strip- en tv-reeks "De meesters van de gerst" van de hand van Jean Van Hamme. Ook vandaag worden vele brouwerijen in de hele wereld nog altijd kundig geleid door vrouwen.

Ook wat verbruik aangaat, spreken zij een hartig woordje mee. En ook dát fenomeen is eeuwenoud. In de middeleeuwen was bier de meest genuttigde drank in gezinnen, gewoon omdat water – zeker in de stad – niet meteen synoniem van hygiëne en gezondheid was, maar veeleer bekendstond als ziektedrager.

In de 19e eeuw vond de burgerlijke etiquette het erg ongepast dat een welopgevoede jongedame een glas bier dronk, maar door de evolutie in de zeden is bier vandaag niet langer een gendergebonden drank. Volgens een barometer die midden 2012 werd besteld door de Federatie van Belgische Brouwers, drinken 86% van de vrouwen die op café gaan (tegen 98% van de mannen) veeleer bier dan wijn of frisdrank. Het spreekt echter vanzelf dat jongens en meisjes niet noodzakelijk dezelfde smaakvoorkeuren hebben.

In tegenstelling tot de mannen drinken vrouwen bijvoorbeeld minder pils. Zij verkiezen witbier en nog meer fruitbieren. De beroemde Kriek blijft voor hen onbetwistbaar het meest succesrijke bier. Ze kijken echter zeker niet neer op originelere fruitbieren met framboos of perzik. Recenter hebben ze ook het aardbeienbier ontdekt: de Strawberry Lambicus, een creatie van de oudste nog actieve lambiekbrouwerij ter wereld.

Verder stellen we vast dat de vrouwen nu ook meer en meer uit eigen beweging de stap zetten naar speciaalbieren met verfijnde smaken zoals Pale Ale of IPA, en zelfs naar stout zoals Guinness. Het alcoholgehalte van Guinness Draught – in de Irish Pubs van het vat, in de winkel te koop in blikjes – bedraagt immers slechts 4,2%. Ander voordeel: het wordt geserveerd met een speciaal gas dat vooral stikstof bevat en dat de ongeëvenaarde vetheid en verteerbaarheid van dit bier oplevert.

Het aantal vrouwen dat bier verbruikt, blijft weliswaar kleiner dan het aantal mannen (wereldwijd zijn 72,8% van de bierdrinkers mannen), maar het vrouwelijke marktsegment wordt een interessante en zelfs prioritaire markt. Sommige brouwers kunnen hierdoor tegemoetkomen aan een nieuwe vraag. Brouwerij John Martin ontwikkelde bijvoorbeeld een exclusieve format: Baby Bottles van 18 cl. Zo worden de beroemdste speciaalbieren uit de Martin’s Finest Beer Selection in een nieuw jasje gestopt dat voorrang geeft aan kwaliteit en keuze. Als ze dan ook nog in hun specifieke Baby Glass worden geschonken, bieden ze een hele smakenwaaier, mét mate…

Veel dames voelen zich aangetrokken tot de fruitige smaak en een specifieke, verkwikkende sprankeling. Het beste bewijs is hun waardering voor weer een nieuwe trend uit de Angelsaksische landen: cider. We dwalen daarmee niet eens zó ver af van bier: ook hier gaat het immers om een 100% natuurlijk, gefermenteerd product dat ook door zijn kleur herinnert aan bier en dat in de pubs steeds meer succes oogst. Vrouwen zijn dus wel degelijk de toekomst van het bier.

Tot slot: de activering naar deze nieuwe doelgroepen creëert een ander interessant fenomeen: steeds meer bierproevers (die er binnen de brouwerijen dagelijks op moeten toezien dat het geproduceerde bier voldoet aan de specifieke kenmerken) zijn in feite bierproefsters... Kwestie van opleiding, oefening en vooral … natuurlijke aanleg, zo wordt gezegd. Diverse onderzoeken hebben inderdaad aangetoond dat vrouwen een betere reukzin hebben en dus ook beter in staat zijn om verschillende smaken te waarderen... Maar we wisten natuurlijk al langer dat vrouwen álle kwaliteiten hebben!