Dear Guinness, We Wish You A « Good » Centenary!

97-show.d4aa284be01bc4cc816263d81e325e56

Het kan vandaag de dag vanzelfsprekend lijken dat één van de meest bekende speciaalbieren ter wereld, dankzij zijn bijzondere kenmerken, tot een groep behoort die gewijd is aan traditionele bieren gericht op kenners.

Vooral omdat de Belgische liefhebber van speciaalbieren onmiddellijk gecharmeerd was en verleid werd door de variant op de bekende stout, die hem op het lijf geschreven was.

Hoewel Guinness Special Export alle eigenschappen van zijn Ierse broer heeft, zorgde Arthur Guinness ervoor, om op de uitdrukkelijke vraag van John Martin, een exclusief product te brouwen van 8° alcohol en met een intense smaak. De beroemde slogan “Guinness is good for you” deed de rest.

Het voordeel van Guinness is dat men het quasi overal in België terugvindt, zowel in de beste Belgische bruine kroegen als in de meest sfeervolle Ierse pubs. Het blijft dus een sterk symbool van de typische spitsvondigheid van de Ieren en van hun gevoel voor gezelligheid. Het bewijst ook dat de keuzes van John Martin op het vlak van bieren altijd vakmanschap en originaliteit bevoorrecht hebben.

Word onklopbaar als het op Guinness aankomt

Het logo: Op het vlak van identiteit is Guinness altijd heel vindingrijk geweest. Eerst en vooral is er de typografie van de naam, extra in de verf gezet door de immer aanwezige handtekening van Arthur Guinness “himself”. En om zijn afkomst te benadrukken heeft Guinness vanaf 1876 natuurlijk ook de Keltische harp als symbool gekozen. Deze harp zou de Ierse Republiek inspireren om ze in 1922 ook als haar eigen symbool over te nemen, wat duidelijk aantoont hoe belangrijk het bier is in het land. Om zich echter te onderscheiden van het embleem van het bier, is in het embleem van het land de klankkast van de harp naar rechts gedraaid.

Het andere bekende symbool van het merk is de “toekan” vogel. Hij is gelinkt aan één van de eerste reclameboodschappen van Guinness, die de dieren van de Antwerpse zoo uitbeeldde.

Tweedelig tapritueel: Specialisten passen nauwgezet het ritueel toe waarbij het bier in twee tijden in het glas wordt gegoten. In Ierland, dat altijd een zeer gelovig land is geweest, openden de pubs net voor de vespers (een gebedsmoment). De barmannen die begonnen waren met het inschenken van de glazen wachtten dus gedurende een poos om daarna het werk weer op te nemen. Een andere reclameboodschap verwees overigens nadrukkelijk naar dat ritueel met de woorden “good things come to those who wait!”

Het Guinness Book of Records: Aanvankelijk was het een discussie over de jacht, een vergelijking van de snelheid van twee vogels, die aan de basis lag van de totstandkoming van het boek. In 1955 besliste Hugh Beaver, de toenmalige directeur van de brouwerij, om een boek te publiceren dat een antwoord zou bieden op alle vergelijkende weddenschappen die de discussies in de pubs voeden bij het drinken van een stevige pint Guinness. Sindsdien biedt een jaarlijkse uitgave een overzicht van alle gevestigde records ter wereld, van de meest klassieke (sportieve of industriële) tot de meest geschifte! Op vandaag dur geen link meer met het bier Guinness.